Andmesubjekt võib üldreeglina taotleda, et otsingumootor eemaldaks nime alusel leitava sisu otsingutulemustest, kui isikuandmed ei ole otsingumootori poolt töötlemise eesmärkide seisukohast enam vajalikud (IKÜM art 17 lg 1 punkt a). Sellisel juhul tuleb tagada tasakaal eraelu puutumatuse kaitse ja internetikasutajate huvide vahel, mh kas isikuandmed on aegunud või neid ei ole ajakohastatud.
Andmesubjekt võib võtta tagasi andmete töötlemiseks antud nõusoleku (IKÜM art 17 lg 1 punkt b). See tähendab, et otsingumootori haldaja on kasutanud andmesubjekti nõusolekut seadusliku alusena isikuandmete töötlemiseks. Selle aluse kasutamine on ebatõenäoline, kuna vastutav töötleja, kellele nõusolek on andnud, on meediaväljaanne, mitte andmeid indekseeriv otsingumootori haldaja.
Andmesubjektil on õigus taotleda otsingutulemustest kustutamist, kui ta on kasutanud IKÜM art 21 lg 1 vastuväite õigust ning vastutav töötleja ei ole esitanud töötlemiseks ülekaalukaid õiguspäraseid põhjuseid (IKÜM art 17 lg 1 punkt c). Andmesubjekt peab tuginema vastuväidetes konkreetse olukorraga seotud põhjustele, mida võetakse arvesse lisaks eraelu puutumatuse kaitse ja teabe saamise õiguse vahelise tasakaalu saavutamisel: nt kui ta ei ole avaliku elu tegelane; andmed on kontrollitud, kuid faktid ebatäpsed jm.
Kui andmesubjekti isikuandmeid on töödeldud ebaseaduslikult, võib andmesubjekt taotleda (IKÜM art 17 lg 1 punkt d). Andmete ebaseadusliku töötlemise mõistet tõlgendatakse IKÜM art 6 alusel, mis käsitleb töötlemise seaduslikkust. Teiseks tõlgendatakse mõistet laiemalt kui õigusnormi rikkumist, kuid sellist tõlgendamist peavad teostama järelevalveasutused vastavalt siseriiklikele õigusaktidele või kohtuotsustele. Oluline on meeles pidada, et juhul, kui andmeid töödeldakse algusest peale õigusvastaselt, on andmesubjektil õigus taotleda hoopis IKÜM art 17 lg 1 punkti c.
IKÜM art 17 lg 1 punkti e kohaselt võib andmesubjekt taotleda, et otsingumootori haldaja kustutaks otsingutulemuse, kui isikuandmed tuleb kustutada kooskõlas otsingumootori haldaja suhtes kohaldatava liidu või liikmesriigi õiguses sätestatud õigusliku kohustusega.
IKÜM art 17 lg 1 punkti f kohaselt võib andmesubjekt taotleda, et otsingumootori haldaja eemaldaks ühe või mitu tulemust, kui isikuandmed on kogutud seoses IKÜM art 8 lg 1 osutatud lapsele pakutava infoühiskonna teenusega. Otsingumootorid peavad arvestama IKÜM pp 38, st lapsed väärivad erilist kaitset.
IKÜM art 17 lg 3 on sätestatud, et IKÜM art 17 lg-d 1 ja 2 ei kohaldata, kui töötlemine on vajalik:
- sõna- ja teabevabaduse õiguse kasutamiseks (art 17 lg 3 punkt a). Tasakaal sõnavabaduse ja eraelu puutumatuse vahel sõltub teabe laadist ja tundlikkusest ning internetikasutaja huvi teabe osas;
- sellise õigusliku kohustuse täitmiseks, mis nõuab vastutava töötleja suhtes kohaldatavat liidu või liikmesriigi õigust, või avalikes huvides oleva ülesande täitmiseks või vastutava töötleja avaliku võimu teostamiseks (art 17 lg 3 punkt b). Sellisel juhul tuleb arvestada avaldamise tähtaega või eesmärke, mis võivad olla saavutatud teatud tähtaja jooksul. On ebatõenäoline, et liikmesriigid leiavad, et otsingumootorite tegevus on vajalik avaliku huvi saavutamiseks;
- rahvatervise valdkonna avaliku huviga seotud põhjustel (art 17 lg 3 punkt c). Töötlemise õiguslik alus peab sisalduma liidu või liikmesriigi õiguses;
- avalikes huvides toimuva arhiveerimise, teadus- või ajaloouuringute või statistilisel eesmärgil kooskõlas art 89 lg-ga 1, kui lg 1 osutatud õigus tõenäoliselt muudab sellise töötlemise eesmärkide saavutamise võimatuks või raskendab seda oluliselt (art 17 lg 3 punkt d);
- õigusnõuete koostamiseks, esitamiseks või kaitsmiseks (art 17 lg 3 punkt e). On väga ebatõenäoline, et otsingumootorite pakkujad saaksid seda erandit kasutada.
Last updated: 28.05.2024