Andmekaitse Inspektsioon uuris kliendivestluse salvestamise seaduslikkust

22. Okt 2011
PrintPDF Jaga

Inspektsioon viis läbi seired valitud kütusetanklates ja asutuste infotelefonide suhtes uurimaks, kas heli- ja videosalvestamine kliendisuhetes toimub kooskõlas andmekaitse nõuetega.

Andmekaitse Inspektsioon algatas heli- ja videosalvestiste kasutamise seaduslikkuse üle omaalgatusliku järelevalve, sest laekunud vihjete kohaselt ei teavitata tankla klienti või asutuse infotelefonile helistajat kõneluse salvestamisest. Isikuandmete kaitse seadus nõuab inimese teavitamist salvestamise faktist.
Menetluse käigust:
Kontrolliti kolme erinevat tanklaketti (Olerex, Lukoil, Statoil) ja kahte avalik-õiguslikku asutust (Munitsipaalpolitsei Ameti lühinumber 14410, Keskkonnainspektsiooni lühinumber 1313).
Kõigi kolme tankla puhul kasutatakse kütuse laadimise piirkonnas videojälgimisseadmestikku, mille kohta on ka vastav teavitus. Jälgimise eesmärk on seotud klientide, klienditeenindajate ja ettevõtte vara kaitsega. AS Statoil ning AS Olerex salvestavad oma tanklais lisaks videopildile ka kliendi ja klienditeenindaja vahelist vestlust. AS Lukoil Eesti audiosalvestamiseks oma tanklates vajadust ei näe.
Seire tulemusel tehti ühele ettevõttele ettepanek isikuandmete kaitse seaduse paremaks rakendamiseks, mille raames tuleb eelnevast selgemalt kliente teavitada ka heli salvestamisest. Selleks tuleb paigaldada täiendav teavitus vestluse salvestamise ja andmetöötleja andmete kohta kassa vahetusse lähedusse nii, et inimesel kohe vestluse alguses oleks teada, et vestlus salvestatakse. Tänaseks on inspektsiooni ettepanek kohaselt ellu rakendatud.

Kuigi nii Munitsipaalpolitsei Amet kui Keskkonnainspektsioon teostavad erineval viisil avalikku ülesannet, ei tulene seadusest kummalegi asutusele selgesõnalist volitust kõnede salvestamiseks. Mõlema asutuse tegevuseesmärgist tulenevalt aga on vajalik inimese ja asjaolude tuvastamine, mistõttu inspektsioon leidis olevat proportsionaalne nõuda kõne alguses teadet salvestamise fakti kohta.
Septembrist alates on nii Munitsipaalpolitsei Amet kui Keskkonnainspektsioon lisanud oma teenindusliini kõne alustuse juurde teate, et tehtav kõne salvestatakse. Nii tagatakse isiku teavitus salvestamisest ja juhul, kui salvestamine inimesele ei sobi, on tal võimalik kõne lõpetada, kuid siiski asutusse pöörduda näiteks mõne teise kanali vahendusel.

Lisaks heli- ja videosalvestamisest teavitamisele võttis inspektsioon järelevalve käigus vaatluse alla ka teised isikuandmete töötlemise nõuded. Uuriti, kes pääseb salvestistele ligi, kui kaua salvestisi säilitatakse ja kas salvestiste säilitamine on eesmärgist lähtuvalt vajalik. Järelevalve käigus selgitati välja, et menetlusalustes asutustes ja ettevõtetes töödeldakse isikuandmeid nõuete kohaselt.


Päästa Liisa ID!
TerviseandmeteKaitsefoorum
targalt internetis bänner